Case LNU

Vid etableringen av Linnéuniversitetet som nytt universitet år 2010 var varumärkesarbetet mycket betydelsefullt. Vi skulle attrahera nya studenter till utbildningarna och hitta en plats inom forskning och utbildning. I arbetet med den nya profilen tog vi fram ett eget bildspråk och bilderna blev högt prioriterade på universitetets nya webbplats. Tyvärr visade det sig att webbredaktörerna hade svårt att jobba med bilderna i det dåvarande webbpubliceringssystemet vilket i sin tur bidrog till att vi i praktiken inte kunde få det uppdaterade flödet av bilder eller den känsla vi ville förmedla med bilderna som vi hade önskat. 2016 var det dags att byta CMS och vi valde Episerver. Efter att ha jämfört flera bildhanteringssystem/bildbanker föll valet på ImageVault. Enkelheten att ladda upp, beskära och presentera bilder i olika format på sajten är ImageVaults främsta styrka. Vi sparar massa tid och det blir så snyggt. Kategorisering och taggning med nyckelord gör att det är mycket smidigt att hitta lämpliga bilder. Framöver kommer vi att tillgängliggöra högupplösta bilder för nedladdning t ex till press. Det kommer att spara tid åt oss genom att vi inte behöver leta fram bilderna samtidigt som det kommer att underlätta för journalisterna. 

Webbplats: Lnu.se

Linda Sohlberg, webbsamordnare, Linnéuniversitetet
+46 (0)480 - 42 60 60
info@imagevault.se
English website